UCAN
ENG  |  УКР   


Project map

Зареєструйтесь для
отримання новин від UCAN





USAID ISC

Вплив на політику

Як водії навчили міліцію закони читати і поважати

Правове невігластво нажаль не є чимось екзотичним в нашій країні, нерідко навіть державні установи, які мають попереджати правопорушення, самі систематично переступають Закон. Так МВС України своїм наказом, благословенним постановою Кабінету Міністрів, запровадило на додачу до посвідчення водія ще й талон для обліку правопорушень. Керувати транспортним засобом без такого талону, за який водії мали сплачувати власним коштом, їм заборонили. Але саме існування таких талонів суперечить статті 15 Закону України про „Дорожній рух”, а вимоги щодо наявності цих талонів грубо порушують права водіїв. Генеральна Прокуратура України, яка має слідкувати за узгодженістю підзаконних нормативно-правових актів українському законодавству, не звертала уваги на таку невідповідність.

Навчити урядовців читати і поважати українські закони вирішили досвідчені юристи з рівненської „Спілки водіїв” на чолі з Сергієм Овчинніковим, який вже не вперше успішно застосовує в Україні досвід, набутий під час стажування в американському Інституті Адвокасі. На рахунку спілки уже були перемоги над чиновницьким свавіллям. Результатом успішної кампанії з адвокасі стало скасування наказу МВС, який сприяв корупції, змушуючи водіїв отримувати дозволи та погодження на розміщення реклами на транспортних засобах, що суперечило Закону України „Про рекламу”. Іншим разом „Спілка водіїв” добилась опротестування Генеральною Прокуратурою України протиправного наказу МВС щодо вилучення посвідчень водіїв, Міністерство знову було змушено змінити своє рішення.

І цього разу „Спілка водіїв” не дала заднього ходу. Спочатку юристи провели ґрунтовне дослідження відповідності (скоріше невідповідності) рішень КМУ та МВС чинному законодавству, підготували зразки звернень до державних установ з обґрунтованими вимогами, ознайомили з висновками громадськість. Через звернення до громадських організацій України і популярних веб-сайтів, ЗМІ, завдяки розсилці зразків звернень електронною поштою своїм партнерам (та попросивши їх поширити цю інформацію далі), активісти спілки ініціювали створення громадського тиску на вищі органи державної влади з метою вирішення даної проблеми. З усіх регіонів України до Генеральної прокуратури України та Кабінету міністрів, надійшла лавина листів, з вимогами скасувати протиправні рішення та відмінити талони. Ігнорувати таку кипу листів було неможливо.

Як результат, МВС України спільно з іншими фахівцями органів виконавчої влади розробляє пропозиції щодо внесення змін до законодавства України з питань створення загальнодержавної автоматизованої бази даних, для реєстрації та обліку фактів порушення адміністративного законодавства у сфері безпеки дорожнього руху та скасування талону до посвідчення водія. Крім цього, на виконання статті 2 Указу Президента України від 12 листопада 2004 року № 1398 „Про заходи щодо забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні” на Міністерство юстиції України покладено розробку Кодексу законів про дорожній рух, яким, зокрема, талон до посвідчення водія не буде передбачено.

Таким чином рівненські правозахисники довели, що регіональна організація, вміло використовуючи ЗМІ та Інтернет та залучаючи ресурси інших громадських об’єднань, здатна проводити кампанії у межах всієї країни, залучаючи партнерів з усіх регіонів країни і здобувати перемогу на загальнонаціональному рівні. І навіть „спам” може стати в нагоді при розбудові громадянського суспільства.

Незрячі обирають не на осліп

Наразі при Українському товаристві сліпих (УТОС) зареєстровано більше 65 тисяч громадян – інвалідів по зору (їхня реальна кількість ще більше). Незважаючи на те, що де-юре ці люди мають рівні з іншими громадянами права як виборці, але де-факто вони позбавлені більшості можливостей, без яких не в змозі повноцінно здійснити своє право на волевиявлення. Вони не можуть самостійно заповнити виборчий бюлетень, отримати більшість інформації, яка доходить до інших виборців через газети, листівки, афіші тощо.

Так чи інакше, ця проблема стосується всіх громадян, адже без дотримання європейських стандартів відносно людей з обмеженими можливостями можна забути про прагнення приєднатись до європейської спільноти. Рівнятись варто не тільки на Європу, наприклад в Росії кілька незрячих стали депутатами Державної Думи, де можуть відстоювати права інвалідів за зором, дбати про те, щоб законодавство враховувало права цієї категорії населення.

Для того, щоб на практиці вирівняти сліпих у користуванні правами з рештою громадян, під час Президентських виборів 2004 за справу взялись фахівці Навчально-інформаційного центра УТОС (Товариства Сліпих), очолюваного Сергієм Васіним. Фізичний недолік не завадив йому стати кандидатом економічних наук, майстром спорту з шахів, а тепер він заохочує інших незрячих зайняти активну життєву позицію. Його співробітники надрукували шрифтом Брайля закони щодо проведення виборів Президента України, біографії та передвиборчі програми кандидатів на посаду Президента України, здійснили відповідні аудіо записи та розіслали в регіональні бібліотеки Українського товариства сліпих підбірки неупередженої передвиборчої інформації.

Але для системного вирішення проблеми цього було замало. Спеціалісти Центру вдалися до грунтовного аналізу основних інформаційних, соціальних та правових потреб незрячих, виявлення суттєвих недоліків чинного законодавства у галузі реалізації їхніх прав, розробили рекомендації відповідним державним органам. Для того щоб привернути увагу влади і заручитись громадською підтримкою було здійснено публічне обговорення існуючих проблем - в Києві відбулися круглі столи, під час яких незрячі фахівці, вчені-правники, представники органів державної влади, недержавних громадських організацій обговорювали як забезпечити інвалідам по зору рівні можливості участі у виборчому процесі та удосконалити законодавчу базу, щоб всі громадяни України брали участь у виборах на рівних. Пропозиції було передано до органів державної влади.

Завдяки проведеним заходам урядовці повернулися обличчям до проблеми – Центрвиборчком та Міністерство юстиції почали шукати шляхи її вирішення, враховуючи, рекомендації круглих столів. А виборці з особливим потребами змогли отримали знання про норми законодавства та неупереджену інформації про кандидатів. Вони змогли свідомо зробити свій вибір. Прийнявши участь у виборах Президента, незрячі відчули, що їх думка теж має значення при визначенні майбутнього держави, повірили у власні сили та спроможність відстоювати свої права.

Як громадскість та підприємці „допомогли” чиновникам впровадити Закон

Закони в Україні часто-густо навіть влада не поспішає виконувати. Про це свідчить історія Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” від 11 вересня 2003 року, прийняття якого стало важливою подією для держави та громадянського суспільства. Новий Закон визначає одним з основних принципів регуляторної політики - прозорість влади та врахування думки громадськості, суб’єктів господарювання при прийнятті органами влади нормативно-правових актів та процедур, що регламентують яким чином ця думка має враховуватись. Цей Закон було прийнято 421 голосом народних депутатів (рекордна кількість голосів „За” у Верховній Раді України). Закон є результатом спільних зусиль бізнес-спільноти, аналітичних центрів та Верховної Ради України.

Органи державної влади та місцевого самоврядування не поспішали виконувати Закон. Тому впровадження Закону вимагало тиску громадських організацій та об’єднань підприємців на органи влади всіх рівнів громадських організацій. Ускладнювало проблему і те, що далеко не всі об’єднання підприємців та громадські організації знали свої права та процедури закладені в Законі, не мали достатньо досвіду та навичок щодо кваліфікованого та конструктивного впливу на прийняття владних рішень.

Виправити цю ситуацію та сприяти впровадженню Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” взявся „Інститут конкурентного суспільства”.

В рамках проекту “Регуляторна політика – запорука відкритості влади та посилення ролі об’єднань підприємців у суспільстві” проведено 4 дискусійні круглі столи в Києві та трьох областях України (Вінницька, Сумська, Хмельницька), 3 методологічні семінари. Така діяльність підвищила спроможність об’єднань підприємців ефективно та конструктивно вести діалог з владою, впливати на владні рішення у напрямку покращення підприємницького клімату в Україні. Серед вагомих практичних досягнень - реалізація не менше, як шести успішних прикладів діалогу „влада - малий і середній бізнес”, серед яких найбільш яскравим є створення в м. Хмельницькому Центру регуляторних досліджень “Паритет”, до функцій якого належить відстеження проектів регуляторних актів як місцевих, так і центральних органів влади; контроль за дотриманням процедури їх впровадження; організація громадських слухань.

Учасники проекту збирали та розповсюджували інформацію про дотримання владою різних рівнів процедур регуляторної політики (моніторинг), а саме – своєчасність оприлюднення проектів регуляторних актів, відповідність аналізу регуляторного впливу таких актів вимогам Закону, реалістичність показників результативності регуляторних актів. Паралельно здійснювали консультування об’єднань підприємців з питань участі у регуляторній політиці та проведення аналізу регуляторного впливу. Певна кількість організацій серед тих, які отримали консультації Інституту, увійшли до складу Ради підприємців України при Кабінеті Міністрів України.

Експерти Інституту Конкурентного Суспільства увійшли до складу робочої групи, яка готувала проекти Указів Президента. Два Укази: “Про лібералізацію підприємницької діяльності та державну підтримку підприємництва” та “Про деякі заходи щодо забезпечення здійснення державної регуляторної політики” підписав Президент.

Видана брошура “Підвищення впливу громадськості на прийняття владних рішень: стратегії, перспективи, історії успіху” – сприяла поширенню досвіду серед регіонів України.

Стовідсотковою перемогою завершилась кампанія по недопущенню знищення спрощеної системи оподаткування. Основою цієї кампанії була Рада приватних підприємців, навколо якої згуртувалося широке коло підприємницьких організацій. В березні 2005 року у зв’язку із новими змінами внесеними у Державний бюджет на 2005 рік та до деяких інших законів України, становище десятків тисяч підприємців, що обрали спрощену систему оподаткування суттєво погіршилась – з’явилась нові норми оподаткування, які встановлювали додаткове оподаткування для таких суб’єктів, деякі види діяльності були виведені з сфери дії спрощеної системи. Такі зміни були руйнівними для багатьох малих бізнесів, по-перше, через зміну “правил гри”, що прямо протирічить засадам регуляторної політики. По-друге, такі зміни встановлювали додаткові податкові зобов’язання і адміністрування, яке суперечило схемі спрощеного оподаткування, яка встановлена Указом Президента України “ Про спрощену системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва”.

Завдяки виконанню проекту „Регуляторна політика – запорука відкритості влади та посилення ролі об’єднань підприємців у суспільстві” значно підвищилась обізнаність та вміння підприємців вести діалог з владою, розвинулись навички бізнес-об’єднань користатися своїми правами, наданими їм Законом України. Про це, в першу чергу, свідчить програма Президента України щодо проведення щоквартальних форумів „Влада і бізнес - партнери”.


  Copyright © 2003-2011 ISC. Всі права захищені